رژیم غذایی مناسب برای درمان سوء هاضمه گرداوری شد

رژیم غذایی مناسب برای درمان سوء هاضمه

 

منظور از سوء هاضمه در حقیقت حالتی است که بدن نمی تواند در برابر غذای مصرف شده عملیات هضم و جذب را به خوبی انجام دهد ، بنابراین تمایل دارد تا از طریق درد این عدم توانایی را از خود بروز دهد. فرد نسبت به این دردها هیچ اهمیتی نمی دهد ، در حالی که هر نوع درد غیر عادی بخصوص از سیستم گوارش ، نشان دهنده ی دردی بزرگ است که باید هرچه سریع تر پیگیری و درمان شود. شما تنها با استفاده از رژیم غذایی مناسب می توانید با سوء هاضمه ی خود مقابله نمایید.

در طب سنتی و طب روز یکی از مهم ترین اصول برای پیشگیری و درمان هر نوع بیماری توجه به موضوع تغذیه می باشد. در کنار تغذیه استفاده از سبک زندگی صحیح و ورزش کردن منظم نیز در اولویت قرار دارد. در اولین گام شما باید توجه داشته باشید که چه نوع غذایی را باید از سبد غذایی خود حذف یا کم کنید. معمولا مصرف برخی از غذاها در خانواده بیشتر از سایر مواد غذایی می باشد.

اغلب موارد سوء هاضمه در خانواده هایی بیشتر رخ می دهد که از مواد بسیار چرب در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. آنها در طول روز از میوه و سبزیجات به میزان بسیار کم و حتی در حد صفر بهره می برند و در کنار آن نیز از لبنیات استفاده ی لازم را نخواهند داشت. نبود مواد معدنی و ویتامین های ضروری خود می تواند مانعی برای هضم و جذب خود در سیستم گوارش به شمار رود ، بنابراین سوء هاضمه امری طبیعی خواهد بود.

سوء هاضمه در کنار توجه به مواد غذایی ناسالم از رفتارهای ناسالم نیز پیروی خواهد کرد. معمولا برخی از افراد به هر دلیلی نمی توانند از رژیم غذایی سالم همانند سالادها ، لبنیات ، میوه و سبزیجات مفید و غذاهای آب پز و غیر سرخ کردنی استفاده نمایند. برای این افراد هیچ اجباری وجود ندارد تا از رژیم غذایی سالمی برخوردار شوند ، اما اگر این افراد کمی دقت کرده باشند متوجه خواهند شد که با اندکی ورزش کردن و سوختن چربی های اضافی خود به خود تغییر بزرگی در سیستم گوارشی آنها رخ خواهد داد و دردهای ناشی از سوء هاضمه کمتر به سراغ آنها خواهد آمد.

اگر مبتلا به سوء هاضمه هستید به هیچ عنوان از نوشابه های گازدار و دارای قند مصنوعی ، همچنین از نوشیدنی الکلی مصرف نکنید. زیرا مصرف این مواد می تواند منجربه تشدید علائم در شما شود و در نتیجه دردهای شدیدتری را برای شما پدید آورد. از اضافه کردن ادویه جات به غذاهای خود پرهیز نمایید ، زیرا سیستم گوارشی حساس ، نسبت به اینگونه مواد واکنش نشان خواهد داد.