با انواع عفونت های ریه آشنا شوید

با انواع عفونت های ریه آشنا شوید

 

یکی از خطرناک‌ترین عفونت‌ها در بدن در ریه رخ می‌دهد و می تواند به یک عاملی بسیار خطرناک تبدیل شده و باعث مرگ انسان شود به همین دلیل باید مراقبت از ریه و جلوگیری از بروز این نوع عفونت‌ها را بشناسید.

براساس آمارهای جهانی عفونت های ریوی یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیا است و همه ساله باعث مرگ میلیون ها نفر در سراسر دنیا می شود، عفونت های ریوی انواع فراوان دارند و از جمله علل ابتلای افراد به آن می توان استعمال دخانیات، ورود عوامل عفونی به بدن و نیز عوامل ژنتیکی را نام برد.

ریه یکی از مهمترین اعضای بدن است که مسئول ورود اکسیژن به بدن و خارج کردن دی اکسید کربن است، این عضو از هزاران کیسه هوایی کوجک تشکیل شده است که با انقباض و انبساط هوا را به درون بدن کشانده و پس از دریافت اکسیژن دی اکسید کربن را از بدن خارج می کند.

 

عفونت های ریوی انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان موارد زیر را نام برد:

آسم: به التهاب مسیری های هوایی گفته می شود که در اثر آن فرد دچاری تنگی نفس، خس خس سینه و ناتوانی در تنفس می شود. این بیماری می تواند در اثر آلرژی یا عفونت به وجود بیاید و لازم است حتما فرد بیمار تحت نظارت پزشک متخصص قرار بگیرد.

بیماری انسدادی مزمن ریوی(COPD): نوعی بیماری ریوی است که در اثر ناتوانی در بازدم رخ می دهد و در اثر آن فرد دچار اشکال در تنفس و بیماری های مربوطه می شود.

برونشیت مزمن: این بیماری هم جزو بیماری های انسدادی مزمن دسته بندی می شود و در اثر آن فرد دچار سرفه مزمن و سخت درمان می شود.

آمفیزم: به نوعی بیماری گفته می شود که در اثر آن بیمار دچار ناتوانی در بازدم می شود و این بیماری معمولا در اثر آسیب به ریه به وجود می آید.

برونشیت حاد: نوعی عفونت است که راه های هوایی بدن را مسدود می کنند و معمولا ازطریق ورود یک ویروس به بدن ایجاد می شوند.

پنومونی: به عفونت کیسه های هوایی گفته می شود که معمولا در اثر ورود باکتری به بدن رخ می دهد و منجر به سرفه های شدید و خشک در فرد می شود.

سل: به نوعی پنومونمی تدریجی و پیشرونده ناشی از باکتری Mycobacterium tuberculosis گفته می شود که می تواند حتی منجربه مرگ بیمار در صورت مقاومت دارویی شود.

ادم ریوی: به نشست مایع از عروق خونی اطراف ریه به کیسه های هوایی گفته میشود که می تواند مانع از عملکرد ریه در دم و بازدم هوا شود.

سرطان ریه: این بیماری اشکال مختلفی دارد و می تواند در هرقسمتی از ریه رخ دهد ولی اغلب اوقات در نزدیکی کیسه های هوایی بروز می کند و در صورت درمان نشدن به موقع باعث مرگ بیمار در بازه زمانی اندک می شود. از جمله سایر بیماری های ریوی می توان چاقی و وارد آمدن فشار به ریه و ناتوانی در دم و بازدم را نام برد، فشارخون ریوی ناشی از بالارفتن فشارخون در شریان ریوی هم یکی دیگر ازبیماری ها است که منجر به تنگی نفس و درد قفسه سینه می شود.

آمبولی ریه نیز به ایجاد لخته خونی در وریدها گفته می شود که می تواند وارد قلب یا ریه شود و باعث تنگی نفس، پایین آمدن سطح اکسیژن و حتی بروز ایست قلبی و تنفسی می شود. برای جلوگیری از بروز این بیماری های مرگبار کارشناسان در وهله اول توصیه می کنند افراد از استعمال دخانیات اجتناب کنند، همچنین از رفت و آمد در محیط های آلوده به مدت زیاد خودداری کنند، تغذیه سالم حاوی انواع مواد مغذی و میوه و سبزیجات تازه داشته باشند و در صورت ابتلا به بیماری های عفونی بویژه آنفلوآنزا یا ذات الریه سریعا به متخصص مراجعه کنند و مراقبت های درمانی و مصرف داروها را به دقت انجام دهند تا بیماری حالت مزمن به خود نگیرد. در بیماری های عفونی ریوی شناسایی زودهنگام می تواند منجربه نجات بیمار و جلوگیری از آسیب شدید ریوی شود. به دلیل اینکه بقای یک انسان به تنفس او وابسته است، آسیب دیدن ریه ها می تواند خطری جدی برای زندگی فرد باشد و هرگز نباید بیماری های ریوی را نادیده گرفت. تشخیص بیماری های ریوی معمولا با معاینات بالینی، انجام آزمایش های خونی و عکسبرداری ازریه، تست تنفس، تست آلرژی و مشاهده علائم و بررسی سابقه خانوادگی بیمار انجام می شود.

 

باشگاه خبرنگاران