عمل هیسترکتومی و علل انجام آن گرداوری شد

عمل هیسترکتومی و علل انجام آن

 

عمل هیسترکتومی یک نوع عمل جراحی بسیار مهم و بزرگ می باشد که در ارتباط با رحم انجام می پذیرد. در طی این عمل به دلایل مختلف نیاز به برداشت کامل رحم و خارج کردن آن از بدن یک خانم می باشد ، زیرا در صورت وجود رحم احتمال خطر مرگ یا ابتلا به عفونت های مختلف و انتشار آن به تمام بدن وجود دارد ، بنابراین بهترین راه حل خارج کردن رحم خواهد بود. البته در برخی از مواقع نیز با صلاح دید پزشک نیاز به خروج تخمدان ها و حتی لوله های فالوپ می باشد.

سیستم تناسلی یک خانم که سیستمی خاص و مخصوص همین جنس می باشد ، با اجزای مهمی تشکیل شده است. این اجزا شامل رحم ، تخمدان و لوله های فلوپ خواهد بود که نقش بسیار مهمی در جزیان زایمان و نگهداری جنین ایفا می کنند. بنابراین تغییر در عملکرد یکی از این موارد و همچنین خروج آنها بر روی سیکل زنانگی تأثیر گذار خواهد بود. در بسیاری از موارد پزشک در ابتدا یک جراحی را ضروری نمی داند و سعی دارد تا از داروها و درمان های دیگر استفاده نماید. عمل هیسترکتومی به نوعی آخرین مرحله برای نجات جان یک زن خواهد بود.

بیماری زیادی در زندگی یک خانم می تواند به بدن او آسیب برسانند که از جمله ی مهم ترین آنها می توان به فیبروم های رحم ، افتادگی رحم ، سرطان دهانه رحم ، آندرومتریوز ، عفونت های متنوع در رحم ، فالوپ و یا تخمدان ، خونریزی زیاد در دوران پریود یا پس از آن ( حتی در دوران یائسگی) ، دردهای شدید و طاقت فرسا در رحم و اطراف آن و . . . اشاره نمود. هریک از آنها می تواند در سیکل طبیعی زندگی او تأثیر گذار باشند و محدودیت هایی را به وجود آورند.

پزشک متخصص زنان در ابتدا شرح حالی را از بیمار جویا می شود تا علت درد و ناراحتی او را بیشتر متوجه شود ، سپس با معاینات دقیق بالینی و همچنین بررسی های سونوگرافی می تواند به وجود یک علت غیرطبیعی یا عدم وجود آن پی ببرد. ارائه ی مشاوره پیش از هرگونه عمل جراحی همچون عمل هیسترکتومی می تواند از افسردگی های پس از آن جلوگیری نماید. شخص مورد نظر باید به این موضوع توجه داشته باشد که پس از این عمل به دلیل نبود رحم و بافت رحمی دیگر قاعدگی رخ نخواهد داد و در پی آن بارداری هم اتفاق نمی افتد.