خارش سینه در زنان کاملا شایع است و دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. بیشتر این خارش‌ها ناراحتی خاصی را ایجاد نمی‌کنند اما در بعضی موارد خارش سینه می‌تواند نشانه‌ مشکل خاصی در سلامتی باشد.

دلایل و درمان خارش سینه

آلرژی و آلودگی محیطی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مثل شوینده‌های لباس ممکن است سیستم ایمنی بدن را فعال کند و باعث واکنش آلرژیک و تحریک پوست شود. مواد شوینده، صابون‌ها و حتی محصولات مراقبت از پوست ممکن است باعث خارش پوست شوند.

  • نشانه‌ها: نشانه‌های این مشکل قرمزی، خارش و جوش‌ها یا دانه‌های ریز است.
  • درمان: مرطوب نگهداشتن پوست یا استفاده از پمادهای هیدروکورتیزون برای تسکین التهاب. اگر خارش سینه به خاطر مواد شیمیایی یا حساسیت‌زا ایجاد نشده است و خارش و سوزش همچنان ادامه دارد با پزشک خود مشورت کنید.

خشک بودن پوست

  • نشانه‌ها: تکه‌هایی از پوست که خشکی زده است، کمی کدرتر و تیره‌تر از اطراف آن به نظر می‌رسد. ممکن است آن ناحیه پوست‌پوست هم شده باشد.
  • درمان: از لیف برای از بین بردن پوست مرده استفاده کنید. بعد از حمام پوست خود را خشک کنید و بعد از یک مرطوب‌کننده‌ ملایم و ضد خارش استفاده کنید و به پوست بمالید. این کار باعث بهبود منطقه‌ خشکی‌زده می‌شود. اگر بهتر نشدید با پزشک مشورت کنید.

خارش سینه و پوست خشک
پسوریازیس

پسوریازیس مخصوص سینه نیست بلکه می‌تواند بخشی یا تمام بدن را دربر بگیرد.

  • نشانه‌ها: تکه‌های خشک و پوسته پوسته شده روی پوست دیده می‌شود.
  • درمان: هیچ درمانی برای از بین بردن پسوریازیس وجود ندارد. اما انواعی از درمان می‌تواند برای آرام کردن پوست تجویز شود. از خاراندن پوست اجتناب کنید. پوست را با آب گرم و جوی خیس خورده بشویید. نمک حمام و روغن مرطوب کننده هم می‌تواند مفید باشد. بعد از حمام حتما از مرطوب کننده استفاده کنید و بعد از مرطوب کردن سینه را بپوشانید تا از از بین رفتن رطوبت تا مدتی جلوگیری شود. لوسیون‌های ضد التهاب و کرم‌هایی که حاوی سالیسیلیک اسید و هیدروکورتیزون هستند می‌توانند کمک‌کننده درمان خارش سینه باشند. به علاوه داروهای خوراکی هم می‌توانند مفید باشند.

اگزمای سینه

مادران شیرده بیشتر در معرض اگزمای سینه هستند زیرا باقیمانده‌ شیر روی سینه می‌تواند باعث عفونت‌های قارچی شود. پوشیدن لباس‌زیر تنگ یا با پارچه‌های مصنوعی می‌تواند باعث اگزمای سینه شود.

  • نشانه‌ها: اگزمای سینه معمولا روی نوک سینه یا هاله‌ آن اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علامت آن ترک خوردن و خارش نوک پستان است.
  • درمان: پوشیدن لباس زیر نخی و نپوشیدن لباس زیر در خانه می‌تواند کمک‌کننده باشد. از مرطوب کننده استفاده کنید و آن را به نواحی آسیب‌دیده بمالید و به هیچ وجه آن را نخارانید.

سرطان سینه التهابی

برخلاف شایع‌ترین شکل سرطان سینه که با توده همراه است، سرطان سینه التهابی طور دیگری است.

  • نشانه‌ها: علایم این نوع سرطان شامل تغییرات پوست، قرمزی، درد، کبودی که از بین نمی‌رود، تورم و خارش، تو رفتن نوک پستان و تورم غدد لنفاوی زیر بغل و گردن است.
  • درمان: اگر درمانی که برای عفونت تجویز می‌شود در مدت یک هفته از بین نرفت، یک نمونه برداری تجویز می‌شود. سرطان پستان التهابی یک سرطان تهاجمی است و می‌تواند به سرعت گسترش پیدا کند. شیمی‌درمانی برای کاهش اندازه‌ تومور و بعد از آن اشعه‌درمانی و درمان‌های رایج دیگر تجویز می‌شود.

خارش سینه و سرطان سینه

دلایل دیگر

  • لباس نامناسب: پوشیدن تی‌شرت یا لباس زیری که از الیاف مصنوعی ساخته شده می‌تواند باعث خارش پستان شود. سینه‌بندهای توری هم یکی از عوامل اصلی خارش است. بهتر است از لباس زیرهای نخی یا پنبه‌ای استفاده کنید.
  • سندرم قبل از قاعدگی: خیلی از زنان قبل از پریود و وقتی علایم اولیه‌ آن را دارند، خارش سینه را تجربه می‌کنند. در این وضعیت، لوسیون‌های ضد خارش می‌تواند خارش و تحریک را آرام کند.
  • بارداری: با تغییر اندازه‌ی پستان در دوران بارداری به خاطر توانایی تولید شیر، می‌تواند باعث خارش، حساسیت و تحریک سینه شود. از لوسیون‌های بدون بو و روغن‌های بدن استفاده کنید تا پوست را تسکین دهید.
  • بزرگ شدن سینه: در حین بزرگ شدن سینه‌ها در دوران بلوغ، بسیاری از دختران خارش و ناراحتی را در پستان تجربه می‌کنند. از پمادهای ضد خارش و مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. ماساژ سینه حساسیت و خارش را کاهش می‌دهد.

کی به دکتر مراجعه کنید؟

خارش ناگهانی، شدید و غیر معمول باید با دکتر در میان گذاشته شود.

خارشی که با خوردن غذای خاصی به وجود آمده باشد، ممکن است منجر به یک واکنش شدیدتر از خارش شود. واکنش‌های خطرناکی مثل تنگی نفس، تورم، گرفتگی گلو، استفراغ، سرگیجه یا تغییر در هشیاری. سریع با دکتر تماس بگیرید.

 

منبع: ninisite.com